- onsdag, 10. november 2021
Peter Hansen, Gruppeformand og borgmesterkandidat, Socialdemokratiet
Den 1. januar 2022 er det præcis 15 år siden, at Rebild Kommune så dagens lys med sammenlægningen af de tidligere kommuner Støvring Kommune, Skørping Kommune og Nørager Kommune. Her 15 år efter hjemsøger de gamle kommuners genfærd dog stadig både borgernes bevidsthed men også forvaltningens. Usynlige grænser opdeler kommunen i en østlig, vestlig og sydlig del, hvor direkte linjer mellem borgertilbud synes brudte. Den manglende interne koordination imellem kommunens borgertilbud, og det manglende politiske fokus på yderdistrikterne er med til at splitte en kommune, som øjensynligt aldrig har været fuldstændig homogen eller sammenhængende.
Med Støvring som hovedby vil den politiske opmærksomhed naturligt være størst her; men betyder det, at byer som Terndrup, Blenstrup, Suldrup, Nørager, Øster Hornum, Haverslev og Bælum skal overses? Kan det virkelig passe, at samarbejde på tværs af den relativt lille geografiske afstand ikke kan gøres bedre og nemmere?
Jeg tror, det er muligt. Jeg tror på, at Rebild Kommune har meget mere at tilbyde borgerne især i de mindre byer. Og netop borgerne er helt centrale for at skabe bedre sammenhængskraft. De mange ildsjæle og frivillige, som dagligt skaber gode tilbud for unge som gamle overalt i kommunen, skal have de bedste muligheder for samarbejde på tværs af kommunen. Vi som politikere skal skabe disse muligheder gennem større borgerinddragelse og tilstedeværelse ikke kun i hovedbyerne, men også i de små bysamfund.
Jeg vil sammen med det kommende byråd tage et aktivt ansvar for, at de gamle kommuners genfærd endegyldigt kan stedes til hvile, så én sammenhængende Rebild Kommune kan leve og udvikle sig gennem et større samarbejde og et stærkere fællesskab. Med respekt for hver enkel bys eget DNA skal vi udvikle et Rebild Kommune DNA.