Vi siger nej til at lukke de lokale ældrecentre i Rebild Kommune. Vi holder fast i det, der virker!

 

Af Sidsel Brøndberg Simonsen, Guldbæk

Ø. HORNUM: År 2020 var året, hvor Else Marie Larsen og dokumentaren  Plejehjemmene bag facaden var på alles læber. 2020 var også året, hvor min mor blev så syg, at næste skridt var plejehjem. Men tænk sig, at skulle vælge et plejehjem netop i kølvandet på førnævnte dokumentar, og hvordan kunne vi sikre os, at vores mor ville blive passet godt på?  

Min mor er hårdt ramt af parkinson, som er en sygdom, der angriber både krop og sind. Hun har et stort plejebehov, og hun har, ligesom alle andre mennesker, behov for omsorg, varme kram og at være tæt på familien. Men hvordan finder man et sted, som er godt nok til ens mor? Det er noget nær samme overvejelser man står i, som når man som forældre skal vælge det rette pasningstilbud til ens lille barn – det handler om at finde et sted, hvor kulturen er helt særlig, hvor der tales direkte til mennesket og ikke hen over deres hoveder, der hvor de sætter sig ind i den enkeltes behov, sygdomshistorik og livshistorie. 

Og lad mig derfor fortælle dig en historie. En historie om et plejehjem med et højt fagligt og menneskeligt niveau – og om et plejehjem der bør skeles til, når vi taler om ”Det gode plejehjem”. 

Min mor blev visiteret til Øster Hornum Ældrecenter, som er bare ét af de centre, der har været på den politiske dagsorden i Rebild Kommune i forhold til en eventuel lukning. Centeret er forholdsvis lille, værelserne store og lyse, samt en stor opholdsstue som netop er blevet istandsat. Når man træder ind ad døren, bliver man mødt af kendte ansigter, de ved, hvem man er der for at besøge, og de ved lige præcist hvor hver af de ældre befinder sig. Da min mor flyttede ind på Øster Hornum Ældrecenter, havde hun det skidt, og personalet havde udfordringer i forhold til forståelsen af hendes sygdom og hvordan sygdommen udtrykker sig. De var bekymrede for hendes udvikling, og følte et behov for yderligere faglig sparring som ikke kunne findes internt. På den baggrund blev hele personalegruppen og ut. indbudt til tre-timers kursus omkring parkinson, netop med udgangspunkt i min mors sygdom. Dét gav en stor tryghed for mig som pårørende at vide, at personalet og ledelsen gjorde alt, hvad de kunne for at sørge for, at min mor kunne få den bedst mulige pleje og tilgang. 

På Øster Hornum Ældrecenter – og helt sikkert også på de andre ældrecentre i Rebild kommune - er der ture ud af huset, til Aalborg Storcenter for at shoppe, til Stauderengen for at dufte sommerens komme eller en smuttur til Støvring. Der er gudstjenester, Sankthans, fastelavn og så meget mere. Her bliver de ældre holdt af, holdt i og holdt om. Personalet kærer sig for de mennesker, der bor på stedet, og som pårørende varmer det ens hjerte og løfter noget af ens egen dårlige samvittighed væk – for det er en tung byrde at bære, når man skal ”sende” ens nærmeste på plejehjem. 

En lukning af Øster Hornum Ældrecenter, eller et af de andre ældrecentre i kommunen, vil få store konsekvenser for beboerne. Der er tale om mennesker som har behov for massiv pleje, samt hjælp og støtte til de flest aktiviteter forbundet med at leve – flere er ramt af demens og har derfor behov for meget tid til omstilling, og nogen af de ældre vil sikkert ikke kunne omstille sig. Der er tale om en gruppe af de svageste i vores samfund, som vi bør passe på og sikre, at deres sidste tid bliver så god og værdig som overhovedet mulig. 

Ydermere vil en lukning betyde nedlæggelse af lokale arbejdspladser. En stor del af personalet på mange af vores ældrecentre bor i nærheden af deres arbejdsplads, hvorfor de pludselig vil få længere på arbejde, måske skal de til at anskaffe sig bil, da den offentlige transport i de mindre byer er noget nær ikke eksisterende. En lukning vil desuden have en påvirkning på lokalsamfundet, da mange ældrecentre er samlingssted for frivillige og betyder noget for de mindre samfund. 

I november 2021 er der kommunalvalg, og jeg håber, at du vil huske på, at vi alle engang bliver gamle og får behov for pleje, og hvor vil du så gerne have mulighed for at bo når den tid kommer? Centralt i kommunen som måske er langt fra dit nærmiljø, din familie og dine venner? Eller vil du blive i nærområdet også i livets sidste fase? Husk på dette når du sætter dit kryds.

e-max.it: your social media marketing partner