- onsdag, 24. marts 2021
Af Frida Topbjerg,Hjordalsvej 9, 9530 Støvring.11 år. 5c på Bavnebakkeskolen i Støvring
Jorden er et dejligt sted at leve, synes du ikke? Hvis du er enig, så hjælp med at bevare den. Små skridt og handlinger hjælper også. Uanset hvor små de er. Samle f.eks. noget plastik op fra jorden når du ser noget og smid det i skraldespanden. Handle lidt mere bæredygtigt. Dette er sikkert noget vi alle har hørt på et tidspunkt, og du har muligvis tænkt “Hvordan skulle jeg kunne redde jorden ved at tage en enkelt plastik flaske op?’’ Men det er faktisk en god begyndelse.
Vi er i dag 5.844.914 mennesker i Danmark. Hvis vi alle gør noget, så gør vi en forskel. Så tag det stykke skrald op, i stedet for at gå videre når du ser det. Så er vi på vej, mod et grønnere land. Har du ikke lyst til at hjælpe med det?
Det helt samme kan vi faktisk gøre med tøj, bare på en lidt anden måde. Ved du hvad jeg tænker på? Jeg tænker på hvor meget tøj, der kan genbruges!
Smider du dit tøj ud uden en god grund, selvom du selv eller andre kan bruge det? Ja, så er du ikke alene om det. Fra 2018-2020 har vi danskere smidt 677 tons tøj ud, og tro mig, ifølge eksperter kommer dette kun til at stige i fremtiden. Så det må vi da få gjort noget ved? For hvis vi ikke får gjort noget nu, så ender vi måske om 100 år med ikke at det er for sent.
Mine forældre er gode til at få fat i brugte ting som vi kan bruge. Helst lokale ting så vi ikke skal bruge benzin og CO2 for at hente det. Gerne på Facebook eller i lokale butikker. I Støvring findes der f.eks. to genbrugsbutikker alene. Vi giver også ofte gratis ting væk i stedet for at smide det ud. Det tænker jeg at du også kan hvis du vil?
Vores overforbrug af tøj påvirker klimaet, da størstedelen af tøj består af plastik.
Og plastik ender ud i verdenshavene og skader havets mange dyr og fisk. For hvert år ender mellem 4 og 12 millioner tons plast i havet. 63% af al denne plastik stammer fra tøj. Udover at havne i havet, bliver endnu mere tøj faktisk brændt og bliver til farlig røg og aske.
Så lov mig, at du næste gang vil tænke dig om når du vil smide noget ud, for mange andre kan få gavn af det. Dit tøj kan bruges af andre og derved får et længere liv. Der er så mange muligheder i dette hvis vi vil! Der skal så lidt til. Gør det for mig og de unge. Vi unge vil også. Fordi vi er den nye generation og skal leve i fremtiden.
Den største fejl vi kan begå, er at vi ikke gør noget som helst. Så lad os komme i gang. Vil du også være med?