Birgitte Wilsted Simonsen, Støvring - byrådskandidat liste C og formand for Rebild Kommunes Kulturråd.

n REBILD: Vi er nu så småt ved at komme tilbage efter en længere periode med nedlukning af samfundet som følge af COVID19 - Lad os håbe, at genåbningen fortsætter i tiden frem over. Det har været hårdt på mange forskellige måder, og har haft menneskelige omkostninger, som det vil tage tid at komme videre fra.

Et af de steder, hvor nedlukningen har haft ramt særligt hårdt, har været for vores lokale butikker. I regionen har nogle butikker fortsat kunne holde åbent, da det blandt andet har drejet som om fødevarer, og især nogle af de største butikker har samtidig med fødevarerne haft mulighed for at sælge ”almindelige” dagligdagsvarer.

Det er en diskussion i sig selv, om hvorfor nogle af de største butikker har kunnet sælge blandt andet tøj, bøger og værktøj, når de mindre butikker har skulle holde lukket. Det har dog ikke hjulpet de mindre butikker i deres vanskelige situation.

Jeg må sige, at jeg har den største respekt for den indsats de lokale butikker i Rebild kommune har gjort.

Det har været en spændende oplevelse at følge med i de initiativer, der er blevet gjort for fortsat at holde kunder til forretningen. Udvalget af take-away har nok aldrig været så stort, og jeg er sikker på, at andre lige som min familie har fundet nye spændende steder fremover at hente mad. Jeg har fulgt flere salgs-show fra tøjbutikker på facebook, hvor der med stor iver blev budt på de viste varer - har købt shampoo ved døren. Butikker har støttet op med vareudlevering m.m. - I har gjort det så godt.

Men det er vigtigt nu, at vi fortsat støtter op omkring kommunens butikker.

Nethandel er blevet rigtig tilgængelig, og det er jo noget mere behageligt at sidde hjemme i sin varme stue og bestille sine varer, men det hjælper ikke altid vores lokale butikker.

Ved en del nethandel kan man få sendt sine varer til den lokale butik, men det er ikke ved alle butikskæder, at den lokale butik får noget økonomi ud af dette. Derfor skal opfordringen være, at man kommer ned i den lokale butik, køber sine varer her – eller får dem til at bestille varerne for sig.

I en kommune som Rebild, der har en tæt beliggenhed til Aalborg og al dens handelsliv, så er det vigtigt, at vi alle bakker op omkring vores lokale handelsliv – både dagligvarer og detailhandel... og så husk på, at man ved handel i den lokale butik også får et smil, og ønske om en god dag. 

e-max.it: your social media marketing partner