Eller skal vi blive ved med at være på bagkant med udbud og salg af byggegrunde og erhvervsjord?

Af Peter Hjulmann, Østergade 30, Haverslev, 9610 Nørager. Byrådsmedlem for Venstre, Rebild kommune

I Venstre gør vi, hvad der står i vores magt for at komme på forkant med den rivende udvikling, der er i Rebild kommune - specielt med henblik på tilflytning fordelt over hele kommunen. Vi har ikke borgmesterposten p.t., men heldigvis er der ikke lang tid til KV21, hvor vi får mulighed for at ændre på det. 

Da jeg kom ind i byrådet i 2018, var der næsten udsolgt af byggegrunde i Haverslev, men på trods af det var der overhovedet ikke noget igangsat omkring planer for et eventuelt nyt boligområde.

Venstre tog sagen op og fik igangsat tiltag til nyt område. Men i de seneste to år har man ikke kunnet købe én byggegrund i Haverslev og det samme skete i Sørup.

Nu tre år efter igangsættelsen er der omsider lys forude for grundene i Haverslev, og i Sørup er der lavet lokalplan, så nu sker der endelig noget. 

Så burde man tro, at man havde lært af det forløb, men nej! Nu er det Terndrup, Nørager og Suldrup, der også snart står uden kommunale byggegrunde. 

Når man ved, at det tager ca.1,5-2 år at få etableret nye byggegrunde, burde man allerede være langt i forløbet med at udstykke nye i de nævnte byer.

Og som om det langsommelige forløb omkring byggegrunde ikke er nok, så er der også snart udsolgt af erhvervsjord langs motorvejen i Støvring og Haverslev. Når man tænker på den fantastiske beliggenhed ved E45, som både Støvring og Haverslev har, burde der altid være nye grunde på vej. Og helst i god tid inden der bliver helt udsolgt. Det vidner om utrolig dårlig planlægning. 

Jeg tror, vores nabokommune ville klappe i deres hænder, hvis de havde en sådan placering langs motorvejen. Så det er et stort arbejde, der står foran os, men også et arbejde, der inspirerer mig. Jeg har derfor valgt at genopstille til byrådet, og vil sammen med de øvrige i Venstre gruppen arbejde ihærdigt på, at vi kommer på forkant med udviklingen - og arbejde på at tiltrække både nye virksomheder samt tilflyttere til hele Rebild kommune.

e-max.it: your social media marketing partner