Birgitte Wilsted Simonsen, Tranebærvej 48, Støvring Byrådskandidat liste C og formand for Rebild Kommunes Kulturråd.

Det bliver hurtigt en gentagelse at sige, men vi er midt i en tid, der er meget påvirket af Covid19. Arbejde, skolegang, handelsliv er påvirket, men et område, som vi nok nogle gange glemmer i denne snak er vores kultur og fritidsliv.

Mange foreninger er påvirkede af, at de ikke kan afholde aktiviteter, og mange børn og unge får ikke det ugentlige tilbud om eksempelvis bevægelse i fodboldklubben, om kunstneriske udfoldelse ved musikskolen og deres udendørsliv ved spejderne.

Når foreningerne på et tidspunkt igen får lov til at starte op med deres aktiviteter, så kan der desværre være den udfordring for nogle forældre, at de står i med en benhård prioritering af deres økonomiske midler, og her vil kontingentet til foreningen naturligt kunne være taberen.

Det er så her, at man skal tænke på ordningen om fritidspas for børn og unge.

Som aktiv i foreningslivet har jeg flere gange været med til at anbefale forældre den kommunale fritidspas-ordning. Ordningen har til formål at støtte børn og unge, som ikke deltager i foreningsliv eller kulturtilbud. Grunden til man ikke deltager kan blandt andet være af sociale årsager, økonomi, sundhedsmæssige årsager eller etniske årsager (integration af børn/unge med anden etnisk baggrund end dansk).

Ordningen er måske ikke så kendt alle steder, så jeg vil gerne slå et slag for den bliver mere kendt – ikke mindst forbi, at det kan være med til at sikre børn og unge muligheden for socialt samspil og fællesskab med andre, men også alle de andre gevinster, der vil være eksempelvis i forhold til sundhed.

Jeg håber, at forældre og foreninger vil benytte sig af mulighed for at tage kontakt til Rebild Kommunes, få en nærmere dialog med kommunens SSP-medarbejder og måske på den måde hjælp deres børn og unge ind i kultur og fritidslivet – eller sørge for at de fortsat bliver der.

At man så samtidig kan sige man opfylder FN’s verdensmål 3 - Vi skal sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper - det bliver det ikke mindre godt af.

e-max.it: your social media marketing partner