- Tirsdag, 12. januar 2021
Af Dan Ditlev Nicolajsen
Jeg sidder og tænker på hvad jeg lærte hjemme hos min far og mor gennem min barndom og ungdom, ja også voksenlivet.
For dem, der ikke kender mig og min familie: Mine forældre er Bodil Strauss Pedersen og Henning Ditlev Pedersen. Min far kom til Øster Hornum i ca. 1950, ti år gammel, og her slog han rod, gik i skole, blev uddannet murer. Var først murermester og senere ejendomsmægler.
Deres hjerter lå for det, de holdt af og det kæmpede de for. Begge mine forældre har taget del i det lokale liv. Jeg kan nævne, de har siddet i forskellige bestyrelser såsom borgerforening, idrætsforening, menighedsråd, forsamlingshus, Brugsen og skolebestyrelsen. Min far var desuden tværpolitisk aktiv i den gamle Støvring Kommune og har siddet i byrådet.
De lærte mig, at man skulle kæmpe for det, man troede på og holdt af. Derudover skulle man være medmenneskelig.
Mine forældre kan ikke længere kæmpe. Min far gik væk i 2019, og min mor fik en blodprop i hjernen 2020. Hun er skadet efter lammelse i den ene side, og mistet det at tale. Men hun er stadig en kvinde med meninger.
Hun bor i plejebolig på Birkehøj, hvor hun er glad for at være.
Jeg har ikke tænkt mig at sidde tilbagelænet og se på, at byrådet i Rebild Kommune lukker ned i de små samfund, bare for at sænke skatten. Jeg mener ikke, det gavner kommunen, eller de mindre samfund, at der lukkes ned for de kommunale aktiviteter.
Derfor skal vi sige stop nu! Ikke kun i Haverslev og Øster Hornum, men også i Bælum, Nørager og Suldrup. Ja, i hver en krog af kommunen.
Jeg synes, det er for nemt for dem at skære ned på ældre- og handicapområdet. Jeg tænker, de kan jo ikke komme på barrikaderne, de mennesker, der har opbygget vores samfund. De mennesker, der i dag har allermest brug for hjælp.
Jeg tænker, nu må de stoppe, de politikere. Jeg får en dårlig smag i munden ved, at jeg skal have flere penge mellem hænderne, mens der skæres ned på det mange ældre har brug for, nemlig at være der, hvor de har levet deres liv og føler sig trygge.
Jeg har ikke noget imod private udbydere - heller ikke på ældre- og handicapområdet - men jeg har noget imod, at det skal være en nødvendighed, fordi kommunen vil give skattelettelser, og derfor lukker deres ellers velfungerende ældrecenter, og dermed enten skal flytte de ældre til andre steder eller at de lokale igen skal trække læsset for kommunen i de små lokalsamfund
Lad jeres lokalvalgte vide, hvis I er utilfredse med deres ageren på det kommunale område.
Jeg mener, at de skal arbejde for en hel kommune i hele kommunen.