- Torsdag, 3. december 2020
Af Mads Holm Danielsen, Skovbakken 10, 9530 Støvring, byrådskandidat liste C og medlem af bestyrelsen i Business Rebild.
Dansk Minkproduktion har fra starten af haft sin base i Nordjylland, og i 60’erne begyndte der at komme struktur på tingene omkring følgeindustrien.
I 1964 blev Minkfodercentralen Limfjorden etableret på sin nuværende adresse tæt ved Støvring by, og op gennem årene har den ladet sig fusionere med min. fire andre minkfodercentraler, og altid med Limfjorden som den blivende virksomhed.
Der er lavet en masse udvidelser og ombygninger gennem tidens løb, og op til i dag fremstår minkfodercentralen som en topmoderne fabrik.
Fabrikken har de seneste år beskæftiget ca. 35 medarbejdere, og det er velkendt at mange har haft deres arbejde der gennem mange år. Der har været tale om en god arbejdsplads.
Med et enkelt pressemøde blev eksistensgrundlaget for fabrikken samt dens medarbejdere fjernet, og det må være ganske forfærdeligt.
Tilbage står sandsynligvis nu en udredning for hvilken erstatning sådan en fabrik skal have, når politikere går ind og beslutter sig for så drastiske ting.
Alt dette her er noget der vedrører landspolitiken, men som virksomhedsejer og medlem af Erhvervsudviklingsrådet i kommunen, kunne man godt savne, at vi som det samfund, der ligger lokalt omkring Limfjorden, kunne anerkende offentligt den store lokale indsats som fabrikken har gjort i næsten 60 år.
Som jeg læser mig frem til, har man haft en omsætning på godt og vel 500 mio. kroner i de gode år, og det er da anerkendelsesværdigt.
Jeg havde gerne set det officielle Rebild Kommune, med vores borgmester i spidsen, anerkende den indsats, som Limfjorden har gjort, men man virker totalt fraværende.
Tænk sig det mareridt medarbejderne har været igennem den seneste tid, og lokalt er der tavst.
Skal vi have en sund kommune, er pleje af virksomheder såvel i medgang som modgang essentiel.
Om vi vil det eller ej, er arbejdslivet en vigtig del af livet.