Af Marie Bjerre, europaminister og medlem af Folketinget (V)

Debatten om rent drikkevand er blevet enormt følsomt og det fyger om sig med beskyldninger og skræmmekampagner. Lotte Bojesen beskylder i sit debatindlæg Venstre for ikke at ville være med til et sprøjteforbud. Det er ikke korrekt.

Ligesom jeg heller ikke sætter spørgsmålstegn ved, at også landbruget spiller en rolle. Men jeg insisterer blot på, at vi får noget mere faglighed ind i debatten i stedet for skræmmekampagner. I ugevis har vi f.eks. hørt om, at nitratindholdet i Aalborg er skyld i 74 tilfælde af tarmkraft, og choktallet om de mange kræfttilfælde er nærmest hver dag dukket op i valgkampen. Men som Nordjyske berettede i sidste uge, afviser en af forskerne, der står bag rapporten, den udlægning.

»Jeg studsede over tallet, da jeg første gang læste rapporten. Vi turde ikke i vores artikel skrive, at der var mange tilfælde i Aalborg. Det havde vi ikke tal for,« siger Brian H. Jacobsen til Nordjyske.

Nordjyske skriver også, at vores lokale forskere fra Aalborg siger, at der ikke er noget, der tyder på, at aalborgensere bliver oftere ramt af tarmkræft end andre danskere.

»Der er ikke nogen ophobning af tilfælde af tarmkræft i Aalborg,« siger ledende overlæge professor Søren Paaske Johnsen fra Aalborg Universitetshospital.

Tidligere har embedsmænd i to ministerier været i nærmest åben krig om udlægningerne i rapporten, men når journalisterne spørger, så gemmer
Heunicke sig.

I Venstre vil vi have rent drikkevand. Det må der ikke være nogen tvivl om. Vi har taget ansvar og er med i den grønne trepart, hvor vi omlægger omkring 400.000 hektar landbrugsjord. Vi er godt i gang. Og der hvor der er et yderligere beskyttelsesbehov, skal der selvfølgelig indføres et sprøjteforbud.

Alligevel turnerer Magnus Heunicke med en fortælling om, at Venstre ikke vil have rent drikkevand, og til det formål bliver han ved med at referere til en rapport, som medierne igen og igen fortæller, er smaskfyldt med fejl.

Lad os nu få ordentlighed og saglighed ind i debatten. Det tjener vores land bedst – også vores drikkevand.

e-max.it: your social media marketing partner