Vi skylder vores ældre det.

Af Torsten Topbjerg. Kandidat til Rebild Byråd for Radikale Venstre

Thorkild Bækkelund, medlem af Ældrerådet i Rebild Kommune, og Heidi P. Villumsen, som selv arbejder i ældreplejen, har på hver sin måde stillet særligt relevante spørgsmål op til kommunalvalget.

Thorkild peger på, at Rebild Kommune kun indtager plads nummer 78 i en landsdækkende tilfredshedsundersøgelse for hjemmehjælp – og at hele 20 % af hjælpen leveres af skiftende vikarer, samtidig med at sygefraværet blandt medarbejderne stiger.  Samtidig understreger Heidi, at de nye selvstyrende teams i ældreplejen kun kan lykkes, hvis medarbejderne får ro, stabilitet og reel medbestemmelse.

Som kandidat til byrådet er jeg optaget af, at vi som politikere lytter til både brugere og ansatte – ikke kun op til valget, men gennem hele byrådsperioden. Jeg tager derfor Thorkilds og Heidis indlæg til mig.

Det er vigtigt, at det kommende byråd prioriterer og aktivt støtter etableringen af selvstyrende teams – med færre vikarer, flere fastansatte og medarbejdere, der kender borgeren, stedet og opgaven.

Det handler om at give borgeren og medarbejderen fast grund under fødderne: meningsfulde relationer mellem borger og medarbejder, kontinuitet og faglighed – ikke hurtige og store omlægninger med masser af rod. Det handler om at omsætte reformen til virkelighed – ikke bare fine ord på papiret. Det handler om, at vi som politikere tager ansvar for, at medarbejderne har tid til kvalitet, og at borgerne mærker tryghed og respekt.

Jeg vil arbejde for, at det nye byråd sætter tre klare mål:

• Reducere vikardækningen til et absolut minimum og styrke fast bemanding.

• Give medarbejderne reel indflydelse i deres teams – så de ikke blot udfører, men styrer arbejdet ud fra faglighed og kendskab til borgeren.

• Følge op på borgernes oplevelse – både kontinuitet, indflydelse og tilfredshed – med åbenhed og målbare resultater.

Når medarbejderne ved, hvem de kommer til, og borgeren ved, hvem der kommer ind ad døren – så har vi fundamentet for omsorg med nærvær og værdighed. Lad os sikre, at Rebild Kommune ikke blot figurerer på bund-lister – men bliver højdespringer i kvalitet.

e-max.it: your social media marketing partner