- Tirsdag, 11. november 2025
Af Max Schmeling, Cand.merc.log, Hellum - Spidskandidat for Rebild Listen
Selv om at sagen om tvangsprivatisering af 1/3 af vejene i Rebild kommune, der også var grunden til at jeg valgte at stille op til kommunalvalget, politisk set er død, spøger flere spørgsmål stadig i sagen.
Umiddelbart efter sommerferien eksploderede sagen omkring tvangsprivatisering af 1/3 af kommunens veje i pressen grundet mit og andre gode personers vedholdende arbejde og hårde pres i medierne. Borgmester Jesper Greth endte på vegne af Venstre og Konservative, som også var partierne, der oprindeligt havde vedtaget forslaget, med at blive tvunget til selv at foreslå sagen afsluttet, til trods for at Jesper Greth til det sidste kæmpede for at opretholde sagen. Herefter har sagen ligget meget stille og har generelt været betragtet som politisk afsluttet, men flere alvorlige spørgsmål stadig er ubesvarede.
Jeg har selv, uden held, søgt aktindsigt i spørgsmålet om hvem der oprindeligt udarbejdede forslaget. Kommunen påstår helt uforståeligt at disse oplysninger ikke findes, som om at forslaget om at tvangsprivatisere 1/3 af vejene skulle være opstået ud af ingenting. Jeg klagede naturligvis over svaret, hvilket jfr. offentlighedslovens §37, stk. 2 forpligter kommunen til at sende sagen til Ankestyrelsen inden 7 dage. Kommunen oplyste mig, da jeg klagede, at den vil behandle klagen indenfor 4 uger og derefter sende den til Ankestyrelsen, uagtet at dette helt åbenlyst er i strid med offentlighedsloven. Denne fristforlængelse medfører så, at du og jeg ikke kan få svar på hvem der egentlig var bag forslaget, inden at vi skal stemme til kommunalvalget.
Kommunen har også oplyst, at hvis forslaget kommer op i et kommende byråd, så ville det igen skulle stemmes igennem i to byrådsperioder og ikke kun den kommende. Jeg har spurgt kommunen til det juridiske grundlag for den påstand, hvortil jeg har fået oplyst at der er tale om den ”forvaltningsmæssige tolkning”. Med andre ord, det er altså bare kommunens egen påstand og har ingen juridisk basis. Et tomt løfte, så at sige.
Når kommunen og politikerne ikke fremlægger alle informationer åbent og transparent, er det umuligt at have tillid til kommunens og de involverede politikeres påstande om sagen, og den eneste logiske konklusion der kan drages er, at nogen dækker over noget, som de ikke vil have frem før efter kommunalvalget og er villige til at bryde offentlighedsloven for at skjule.
Denne sag viser i bakspejlet også en betydelig villighed hos nogle partier og politikere til at kaste helt urimelige - og for nogle - livsødelæggende omkostninger over på borgerne for at kunne spare hvad der reelt set er småpenge i kommunens budget. Lukketheden omkring sagen viser også tydeligt, at denne villighed er intakt og også vil være det i næste byrådsperiode.
Med mindre altså at borgerne Rebild kommune beslutter anderledes.