- Onsdag, 25. juni 2025
Af Bjarne Laustsen, byrådskandidat (S), 9530 Støvring
Støvring station blev indviet den 18. september 1869 som led i åbningen af togbanen mellem Aalborg og Randers. Støvring har altid haft en central beliggenhed, det er svært at komme til og fra Vendsyssel, uden at komme igennem eller tæt forbi Støvring, fordi Hærvejen, hovedvej 13 og hovedvejen A10 til Hobro går igennem Støvring, ja selv den nye motorvej går lige forbi.
Der skulle gå mange år før Støvring voksede sig stor og stærk. I 1905 var der kun 446 indbyggere, men fra 1960 gik det stærk. Nu bor der godt 9000 i Støvring, en tredjedel af Rebild kommunes indbyggere.
Det har altid udfordret byplanlæggere og kommunes politikere, når der skulle gøre plads til nye boligområder. Jeg var medlem af byrådet fra 85-92. Dengang var det en dyd at infrastrukturen såsom stisystemer og tunneler var bygget, inden man begyndte at bygge parcelhusene
Sådan er det ikke mere.Vi har set, at man måtte køre skolebørnene fra Høje Støvring i skole, fordi man havde glemt at lave en vejunderføring.
Sådan er det også lidt med Støvring Ådale øst for banen. Det er helt forståeligt, at den store bydel, gerne vil integreres med de andre bydele i Støvring og omvendt, ikke mindst sikre en god skolevej for børnene.
Et tidligere byråd besluttede, med et projekt, de kaldte ”Brikken”, og salg af en grund til det nye Sundhedshus for formeldte 50 mio. kr., at kommunen til gengæld skulle etablere en gang- og cykelbro over jernbanen ved siden af den gangbro og de tilhørende elevatortårne, som man allerede har, til en pris på ca. 20–30 mio. kr.
Jeg har talt imod dette projekt, siden jeg hørte om det første gang – en dyr, grim og overflødig bro. Nu skulle man så være glad over at høre, at kommunen nu vil grave en tunnel under stationen — til hvilket formål? Jeg har svært ved at se, det har noget med en sikker skolevej at gøre.
På hele strækningen er der ikke mindre en to broer med cykelstier og tre vejunderføringer fra Jem og Fix i nord til Buderupholm i syd, mon ikke de kunne opgraderes, så skolevejen og de bløde trafikanter, vil synes de var mere indbydende.
Lad nu den station være, og spar de 50 mio. kr. Der er rigeligt at bruge pengene på.
Historisk lukkede stationen i 1974, stod tom indtil en gummiged væltede ind i bygningen, bygget op igen, hvorefter den blev revet den i 1982. Vi var mange, der gerne ville have den genåbnet. Det skete så i 2003, der skulle kun være trapper og en gangbro, ingen elevator mente DSB. Var der et behov kunne de bruge viadukten, blev der sagt. Det fik vi lavet om, siden er trapper og elevatoren forhøjet et par meter pga. den kommende elektrificering.
Nu skal det hele så rives ned, fordi det er visuelt (grimt) som det argumenteres med, nu er det hele meget bedre, når det bare bliver gravet ned, forstå det hvem der kan.
Det, der før var uundværligt, er nu overflødig og kan erstattes af en underføring til 50 mio. kr.
Alt imens hullerne i vejene bliver dybere og fugerne mangler.
Det må og skal kunne gøres bedre.