I hele Danmark, står ældreplejen ved en skillevej. Med den nye ældrelov sættes en ny, ambitiøs retning: væk fra minut-tyranni og standardisering – hen imod nærvær, relationer og faglig tillid. Det er en forandring, jeg ønsker, den ældre borger i Rebild Kommune skal kunne mærke positivt, men også en forandring af stor betydning for de mange medarbejdere, der udgør rygraden i Rebild Kommunes Ældrepleje.

En lov med mennesket i centrum
Målet med ældreloven er enkel, nemlig “at skabe en ældrepleje, hvor den enkelte borger bliver mødt med respekt for sin livshistorie, sine ønsker og behov”. At der nu rettes op på en udvikling, hvor tidspres, skemaer og skiftende ansigter alt for ofte har stået i vejen for den nære,  trygge pleje, - det glæder mig virkelig. Og af samme årsag foreslår loven, at man fremover organiserer ældreplejen i faste teams, så borgeren møder de samme kendte ansigter – medarbejdere, der har tid og mulighed for at opbygge en relation og forstå borgerens behov i dybden, og jeg ser frem til at medarbejdere og borgerne i Rebild Kommune kan høste potentialet af det paradigmeskifte, vi står foran.

Et fagligt løft – og en ny arbejdsdag
For social- og sundhedspersonalet i Rebild Kommune, der hver dag yder en uvurderlig indsats i æl-

dreplejen, vil der, med faste teams, følge en ændret opgavefordeling og et større ansvar. Plejepersonalet får mere faglig frihed til selv at prioritere og planlægge – og større mulighed for at udnytte deres erfaring og dømmekraft i hverdagen. Jeg har igennem flere år mødt kritik af en struktur, hvor minutter skulle tælles, og hvor relationen til borgeren ofte kom i anden række. Og det forstår jeg til fulde. Nu åbnes mulighed for at arbejde mere sammenhængende og selvstændigt, i tæt samarbejde med kolleger og ledelse og ikke mindst med borgeren. Og det har jeg stor forventning til også vil bidrage til øget arbejdsglæde.

Relationer som fundament
Den nye tilgang bygger på en enkelt erkendelse: “at det er i relationen, at god pleje opstår”. Når en medarbejder kender borgeren godt, opdages ændringer i adfærd, humør eller helbred nemmere og hurtigere. Det har stor betydning, fordi det forebygger sygdom, mindske ensomhed – og øger borgernes livskvalitet.

Ambitionen er, at vi fortsat lykkes med at levere en ældrepleje af høj kvalitet, også selvom strukturen ændres. 

Jeg håber, at forandringerne, selvom de er svære, mens de står på, vil bidrage til at give medarbejderne en mere meningsfuld arbejdsdag. Det er netop det menneskelige nærvær og den faglige dømmekraft, der får mange til at vælge et job i ældreplejen. Det har jeg stor respekt for, når jeg oplever, at sådan er det også i Rebild Kommune. Derfor er jeg fortrøstningsfuld, når jeg oplever at vores dygtige medarbejdere, professionelt og sagligt samarbejder om at finde nye løsninger, der kan bane vejen for udvikling af ældreplejen i Rebild Kommune.

En ny begyndelse – hvis vi vil
Vi ved, at behovet for nye løsninger i ældreplejen vokser i takt med, at flere lever længere. Så for mig er spørgsmålet ikke, om vi skal forandre ældreplejen – spørgsmålet er hvordan? Her er den nye ældrelov et vigtigt skridt: ikke bare for at sikre værdighed for de ældre, men også for at gøre det muligt at være stolt af sit fag i en hverdag, hvor relationer og ansvar følges ad.

e-max.it: your social media marketing partner